درک و شناخت نقشه سر انسان برای مدل سازی

درک و شناخت نقشه سر انسان برای مدل سازی
به این مطلب امتیاز بدهید

1126_tid_zmain.jpg

آشنایی با Planar References
درک و شناخت نقشه سر انسان برای مدل سازی آن امری حیاتی برای هنرمندی که می خواهد چهره های متناسب و قابل تشخیص ایجاد کند، محسوب میشود. در این بخش یاد میگیرید که چطور با کمک تصویر یک سردیس چهره آن را به نقشه های پایه ای تجزیه کنید و سپس میپردازیم به این که چطور آن نقشه ها را به چهره واقعی تبدیل کنید.
Planar reference چیست؟
همانطور که از نامش پیداست یک planar reference شامل نقشه مسطح یک چهره میباشد که به اشکال هندسی پایه تجزیه شده است ( بدون دخالت دادن هر گونه جزییات آناتومیک چهره) . اگر شما از همان ابتدا شروع به مدل کردن تمام جزییات استخوان ها و ماهیچه های یک چهره بکنید دیدگاه کلی از جمله فرم، تناسبات و نور پردازی چهره را از دست خواهید داد و اینجاست که با استفاده از یک planar reference می تواند رویکرد مکمل ارزشمندی در این مرحله داشته باشید.

1126_tid_1.jpg

1126_tid_2.jpg

با شکستن اشکال پیچیده سر به احجام هندسی ساده، شما قادر خواهید بود به راحتی مشخصه های اصلی آناتومی را تعریف کرده و بستر ایجاد نور و سایه های منطقی را پدید بیاورید. این شیوه در دوره ها و سبک های مختلفی توسط هنرمندان معتبری مانند اندرو لوسی، فرانک رایلی و جان آسارو به کار گرفته شده است.
شما می توانید نمونه هایی از planar reference ها و نحوه استفاده از آنها در خلق اشکال کلیدی سر را در زیر ببینید.

1126_tid_3.jpg

1126_tid_4.jpg

1126_tid_5.jpg

 

 

مطالعه نقشه سر
شما میتوانید از یک مدل دو بعدی( مانند یک عکس) جهت بررسی تمام زوایای سر یک انسان کمک بگیرید. کافیست محدوده هندسی و تناسبات کلی و برجستگی های استخوانی و محدوده نور و سایه ها را مشخص کنید.
پیشانی، حفره چشم ها، گونه ها، دهان و چانه جزو ویژگی های کلیدی سر هستند اما فرم های کم تر برجسته مانند شقیقه ها را از قلم نیندازید. هر انسان دارای سری منحصر به فرد است . با درک تناسبات و محل جای گیری موارد نام برده شده در سر شما قادرید بی نهایت چهره ایجاد کنید. چه در دنیای واقعی و چه در عکس ها تمامی چهره ها قابلیت شکسته شدن به احجام هندسی ساده تر را دارند کافیست نقاط برجسته و کلیدی هر سر را تشخیص دهید .

1126_tid_6.jpg

(توجه کنید که چطور قسمتهای مختلف صورت به نقوش هندسی ساده تجزیه شده اند. برخی نقوش دارای جزییات و برخی دیگر ساده تر هستند)

1126_tid_7.jpg

( فقط به اشکال هندسی مربع و خطوط شکسته اکتفا نکنید ، در تهیه نقشه دو بعدی از سر انسان خطوط ارگانیک را نیز مد نظر قرار دهید)
دقت داشته باشید که نقشه های چهره هرچند که ساده و مسطح و نمایانگر ویژگی های ساده شده از چهره هستند اما الزاما کاملا تخت و نیستند. نقشه یک چهره ممکن است دارای خم های طبیعی و خطوط منحنی باشد در این مواقع تشخیص این قسمت های خم به عنوان بخشی از پازل چهره بسیار مورد اهمیت واقع میشود.
نقشه ها ی چهره به رغم اینکه در نگاه اول مانند یک روبات به نظر می آیند اما میتوانند دارای روند ارگانیک باشد و زمانی که شما با نقشه چهره ها آشنا تر شوید بسیار راحت تر خطوط مورد نظر را در چهره اطرافیانتان تشخیص خواهید داد.

1126_tid_8.jpg

مطالعه نورپردازی در چهره انسان
یکی دیگر از مزایای استفاده از یک مدل مرجع مسطح(planar reference)، این است که شما به راحتی میتوانید شرایط نورپردازی مد نظر خود را تحت کنترل بگیرید. شما می توانید از یک لامپ یا چراغ قوه کوچک در راستای خلق صحنه های نورانی چشمگیراز هر زاویه بهره ببرید. این روش یک مرجع ارزشمند برای برسی و مطالعات پیرامون نور چه در روش های سنتی و چه در روش های دیجیتال است همچنین برای زمانی که یک مرجع عکاسی با زاویه دقیق یا کیفیت روشنایی مورد نیاز در دسترس ندارید با این روش به یک قضاوت سریع در مود سوژه خود دست خواهید یافت.

1126_tid_9.jpg

(نمونه هایی از نورپردازی چشمگیر در مجسمه نیم تنه زنان، با استفاده از یک چراغ قوه جیبی در یک اتاق تاریک)
همانطور که در قسمت بررسی ساختار جمجمه سر انسان پیش تر توضیح دادیم، قسمت های برآمده نظیر پیشانی ، بینی، برجستگی گونه، لب پایین و چانه معمولا بیشترین نور را به خود اختصاص میدهند. . به یاد داشته باشید که این قسمت ها همچنین می توانند عمیق ترین سایه ها را نیز ایجاد نمایند: سایه حفره های چشم، سایه ایجاد شده توسط بینی و سایه فرورفتگی بین لب پایین و چانه.
برخی قسمت های صورت گرد و لطیف تر هستند مانند برآمدگی پیشانی و گونه ها که اغلب فاقد سایه هستند. به یاد داشته باشید که ارایه صحیح این نواحی برای ایجاد عمق و ساختار در چهره امری حیاتیست.

1126_tid_10.jpg

(نمونه هایی از نورپردازی چشمگیر در مجسمه سازی مردانه، با استفاده از چراغ قوه جیبی در یک اتاق تاریک).
در نظر داشته باشید که منابع نور ثانویه اگر زیاد شوند میتوانند ساختارهای فرمی چهره را از بین ببرند. یک نور ضعیف انعکاس یافته کافیست تا لبه های فک و قست زیرین بینی را به روش طبیعی کمی روشن کند بدون اینکه نور اصلی تحت الشعاع قرار بگیرد. اگر تنها با یک منبع نوری کار کنید متوجه قسمت های بیش از حد تاریک در سوژه خود خواهید شد استفاده از یک نور ثانویه شما را در رفع این مشکل شگفت زده خواهد کرد و بر لبه های بیرونی چهره سوژه و حتی بر روی رنگ های صحنه تاثیر خواهد گذاشت .

1126_tid_11.jpg

 

( اگر نقشه مرجع ، شما را گیج میکند سعی کنید آن را به بخش های بزرگ تری تقسیم کنید . شدت منبع نوری و تاثیرش بر نقشه مرجع را مد نظر قرار دهید).

مطالعه سرهای مختلف
یک صورت کلاسیک مردانه مانند مدل مسطح نشان داده شده در سمت چپ ، شامل پیشانی برجسته با حفره های عمیق چشم، فک پهن و یک چهره زاویه دار است این در حالیست که یک صورت کلاسیک زنانه لطیف تر و دارای زوایای نرم تر بوده و شامل بینی قلمی تر و فک باریک تر است. با این وجود این قوانین سرسختانه و الزامی نیست و ویژگی های نام برده در مواجه با سن، قومیت ها، اندازه ها و ژنتیک های مختلف ، متفاوت خواهد بود اما هنگامی که شما اصول یک مرجع را درک کنید، می توان آن اصول را به هر کسی یا هر چیز دیگری تعمیم دهید.

1126_tid_12.jpg

( این مدل دارای یک پیشانی پیچ و تاب دار و چهره ای سر سخت است)

1126_tid_13.jpg

( در مقایسه این فیگور دارای زوایا و ویژگی های نرم تر و باریک تر است)
این یک تمرین ارزشمند برای مطالعه استراکچر چهره های گوناگون و آنالیز تناسبات آن هاست. ویژگی هایی نظیر برجستگی گونه و خطوط فک به راحتی بر روی نقشه مرجع قابل تشخیص هستند اما تشخیص آن ها در چهره های واقعی کمی دشوار است. این مهم است که پیرامون هندسه و نشانه های سر اطلاعات جمع آوری کنید و تا آنجا که میتوانید چهره های واقعی را مورد بررسی قرار دهید تا بر نواحی برجسته و نواحی لطیف در چهره ها مسلط شوید.
1126_tid_14.jpg

1126_tid_15.jpg

(هر چهره را می توان به یک ساختار مسطح تقسیم کرد: فقط به دنبال مناطق نور و سایه و فرم های زیرین عضله فک و صورت باشید)
مطالعه planar references به معنای جایگزینی برای مطالعه آناتومی صورت و ماهیچه هایش نیست بلکه هر دو روش در کنار هم منجر به درک جامعی در این زمینه میشوند. مطالعه نقشه های چهره احساس شما را نسبت به سر به عنوان یک شی جامد کلی که با نور در ارتباط است، تقویت میکند در حالی که مطالعه آناتومی ماهیچه های صورت درک شما را از چهره های آناتومیک دارای جزییات و ظرافت بالا میبرد. هر دو این موارد برای شیه سازی حالات یک چهره کارامد هستند.

1126_tid_16.jpg

 

(نمایش ریتم های کلیدی و تناسبات دید جانبی، مانند خطوط زایگ زاگی بینی و دهان، و قرار گیری گوش بین صورت و پشت سر)

1126_tid_17.jpg

 

(ترکیب و به کار گیری مشاهداتی که تا کنون فرا گرفته ایم در یک سر واقعی.مشخص کردن خطوط بینی و دهان ، جایگیری گوش، و برجستگی فک و گونه)

جشنواره
به این مطلب امتیاز بدهید

جشنواره