آموزش ۳d max 2019 مقدماتی : ترسیم آبجکت های اولیه و Extended Primitives و مفهوم نرمال در ۳dmax

آموزش ۳d max 2019 مقدماتی : ترسیم آبجکت های اولیه و Extended Primitives و مفهوم نرمال در ۳dmax
به این مطلب امتیاز بدهید

⭐️آموزش ترسیم آبجکت های هندسی اولیه در تری دی مکس

🔴Pyramid: ابزار Pyramid برای ترسیم هرم بکار میرود. با انتخاب این ابزار بتدا در ویووپورت سطح مقطع به شکل مربع یا مستطیل را ترسیم نموده و بعد ارتفاع را ترسیم نمایید. با نگه داشتن دکمه Ctrl  سطح مقطع مربع می توان ترسیم نمود. با کمک Base/Apex ترسیم مقطع از گوشه مربع انجام می شود و با کمک Center  ترسیم مقطع از مرکز انجام می شود.

در بخش Modify پارامترهای مهم Pyramid طول و عرض سطح مقطع و ارتفاع می باشد. Segment ها در سه بخش طول و عرض و ارتفاع می باشد.

🔴Teapot: با این ابزار می توان قوری ترسیم نمود. بخاطر فرم خاص این شکل به عنوان نماد ۳dmax شناخته شده است. در بخش Modify پارامترهای مهم Teapot شعاع و Segmants  می باشد.

قسمت های مختلف Body, Handle, Spout, Lid این شکل با برداشتن تیک میتوان مخفی کرد.

🔴 مفهوم Normal:  هر سطح در ۳dmax  دارای سطحی است و هر اگر برای هر سطح یک محور عمود  بر آن تصور کنیم دارای جهت می باشد. اگر جهت نرمال یک سطح برعکس باشد آن سطح در قسمت متریال و رندر سیاه دیده می شود. برای بررسی دقیق تر این موضوع به شکل زیر توجه نمایید.

سطح نیم کره دارای یک رو است. جهت نرمال در شکل بالا به سمت خارج از کره است ، به همین علت نیم کره در قسمت خارجی در متریال و رندر بدون اشکال است. سطح پشت که در داخل کره است بصورت سیاه دیده می شود چون جهت نرمال در این قسمت صفحه بیرونی است.

برای تشخیص جهت درست نرمال نیز می توان مدیفایر Edit Normal را در بخش Modify اضافه کرد. جهت فلش های نشان داده شده، جهت نرمال سطح را نشان می دهد.

🔴Plane : Plan  ابزاری پر کاربرد برای ترسیم کف و سقف می باشد. در ترسیم پلان توجه به نرمال ضروری است. اگر Plan  برای کف ترسیم شود و بخواهیم همان ترسیم برای سقف استفاده کنیم جهت نرمال برعکس می شود و مانند تصویر زیر در رندر سیاه می شود.

🔴TextPlus: ترسیم یک نوشته به کمک این ابزار انجام میگیرد با انتخاب این ابزار و کلیک و درگ بر روی ویووپورت می توان ترسیم را انجام دادف نوشته در حالت پیش فرض TextPlus می باشد. در قسمت پارامتر و در پنجره Text می توان متن مورد نظر را تایپ نمود، کلیه خصوصیات یک نوشته مانند نوع فونت و اندازه و … را در این قسمت می توان تغییر داد.

در قسمت Geometry  می توان به نوشته ارتفاع داد برای این موضوع کافیست به Extrude عدد داد. همچنین با عدد Bevel  نیز میتوان به نوشته پخ داد.

⭐️ابزارهای معرفی شده در بالا مربوط به قسمت Standard Primitives  است و در بخش بعدی به معرفی دسته دوم آبجکت ها در بخش Create به نام Extended Primitives  به معرفی ابزارهای مهم می پردازیم. ابزارهای دسته دوم نسبت به دسته اول پیشرفته و در عین حال کم کاربرد تر هستند.

🔴Hedra: این ابزار یک چند ضلعی ترسیم میکند و در بخش Modify پارمترهای برای تغییر شکل اولیه وجود دارد. در قسمت Family شش زیر مجموعه دارد که می توان به کمک آن شکل های جدیدی ترسیم نمود.

همچنین با تغییر اعداد P  و Q  در بخش Family Parameters  میتوان اشکال جدیدی را ترسیم نمود.

با تغییر اعداد Axis Scaling  می توان تغییرات بیشتری در اشکال بوجود آورد.

🔴ChamferBox: این ابزار مانند ابزار Box یک مکعب ترسیم می کنه. مهم ترین پارامترهای این ابزار در  Modify طول و عرض و ارتفاع می باشد. تفاوت این ابزار با ابزار باکس در این است که با استفاده از Chamer Box  می توان Edge ها یا لبه های مکعب رو Chamfer ( پخ خورده ) و یا Fillet  ( گوشه های کرو دار) نمود. هرچه عدد Fillet بیشتر باشد منحنی در قسمت لبه های مکعب بیشتر می شود.

با تغییر Segment در بخش طول و عرض و ارتفاع می توان تقسیم بندی های شکل را تغییر داد.  اگر عدد Fillet Segs را ۱ بگذاریم و تیک Smooth را برداریم، لبه ها به حالت چمفر وپخ خورده می شود

🔴ChamferCyl : با کمک این ابزار همانند ابزار Cylinder  میتوان یک استوانه ترسیم نمود. تفاوت این ابزار با سیلندر در این است که لبه های دو مقطع را Chamfer  و یا Fillet  خورده کرد. اگر عدد Fillet segs  را ۱ بگذاریم، لبه شکل ترسیمی پخ خورده و یا چمفر می شود و هر چه این عدد بزرگتر باشد لبه  Fillet بیشتری خواهد داشت.

اگر تعداد Segment های Sides  را تغییر دهیم و تیک Smooth را برداشته، میتوان اشکال جدیدی را ترسیم نمود. در شکل زیر تعداد سگمنت های Side  نیز نوشته شده است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *