آموزش ۳d max 2019 مقدماتی : آشنایی با کنترل پنل Command Panel در ۳dmax

آموزش ۳d max 2019 مقدماتی : آشنایی با کنترل پنل Command Panel در ۳dmax
۵ امتیاز از مجموع ۲ رای

🔴آشنایی با منوی Command Panel

 

در این قسمت از آموزش به اصلی ترین و پرکاربدرتین پنل در تری دی مکس می پردازیم . دستورات این پنل از قسمت منو ها هم قابل دسترسی می باشد ، اما بصورت گرافیکی نیز در این پنل گردآوری شده تا دسترسی کابران به دستورات ساده تر باشد .در واقع در این پنل لیست دستورات تری دی مکس قرار دارد که  بصورت خلاصه توضیح داده می شود، و توضیحات کامل تر از هر کدام در قسمت های بعدی آموزش داده خواهد شد . همانطور که در شکل میبینید Command Panel تری دی مکس در ردیف اول از شش قسمت تشکیل شده که قسمت های مختلف و اصلی ۳ds max  می باشد . شما می توانید هرکدام از این دسته ها را انتخاب کنید و با انتخاب شما ، زیر مجموعه مخصوص ابزار انتخابی نمایش داده می شود.

🔴قسمت های مختلف Command Panel شامل موارد زیر می شود که هر کدام در درس های آینده توضیح داده خواهد شد.

  1. Create: این قسمت شامل همه ابزارهای ترسیمی می باشد.
  2. Modify: با کمک این قسمت می توان تغییرات بر روی ابزارهای ترسیمی ایجاد نمود.
  3. Hierarchy: تغییر محل (pivot point ) نقطه ثقل اجسام که می توان بر اساس آن احجام جابجا کرد و یا حول یه نقطه دوران داد.
  4. Motion: در این قسمت بیشتر تنظیمات مربوط به انیمیشن و حرکت اجسام مختلف در دسترس می باشد.
  5. Display: شما در این قسمت می توانید نحوه نمایش اجسام را مشخص کنید ، مثلا تعیین کنید فقط شکل های سه بعدی در محیط دیده شود و شکل های دو بعدی بصورت مخفی باشد
  6. Utilities: یک سری از ابزار های کاربردی و شاید کم مصرف تر در این قسمت دسته بندی شده است . تنوع این ابزار زیاد است و نمیتوان دسته بندی خاصی برای آن قایل شد ، مثلا بگوییم برای انیمیشن کاربرد دارند یا صرفاً برای مدل سازی …

۷. Geometry: برای ساختن شکل های سه بعدی استفاده می شود مانند جعبه ، کره ، استوانه و …

۸. shapes: برای ساختن شکل های  دو بعدی استفاده می شود مانند خط و دایره و …

۹.   lights: برای ایجاد کردن نور ها استفاده می شود

۱۰.  camera: برای کار گذاشتن دوربین در صحنه  استفاده می شود.

۱۱.  Helpers : برای ایجاد کردن کمک کننده ها در صحنه ، مانند ابزار اندازه گیری و …

۱۲.  Space Warps : برای ایجاد جلوه های خاص استفاده می شود مانند موج ، باد و …

۱۳.Systems: در این زیر مجموعه چند ابزار مختلف وجود دارد مانند Biped که یک سیستم برای استخوان بندی می باشد.

 

🔴با انتخاب گزینه زیر در منوی Command Panel لیست از نام سربرگ ابزارهای مختلف می آید.

standard Primitives: که با ابزار های این قسمت می توان احجام هندسی مانند مکعب و … ترسیم کرد.

Extended Primitive:  کاربرد آنها نسبت به اجسام اولیه استاندارد محدودتر است ولی دارای ساختار پیچیده تری هستند و برای ایجاد یکسری از تغییرات ویژه بر روی آنها اغلب در پنل Parameters امکانات وجود دارد که با تنظیم آنها قادر خواهید بود تغییرات مورد نظر خود را روی شکل ظاهری این اجسام اعمال کنید.

Compound Object: ابزارهای مختلف و پر کاربردی در این قسمت وجود دارد،  Conform مانند ابزار  (همانند سازی) Shape Merge (تغییر اشکال) Scatter (پراکندگی) Connect (اتصال) و Boolean(ترکیب منطقی) و ابزار Terrain (ایجاد توپوگرافی عوارض زمینی و ابزار Loft (امتداد یک شی دوبعدی در طول یک مسیر )

Particle System: میتوان سیستم های ذره ای مثل ؛ برف ، باران و … ایجاد نمود.

Patch Grids: شبکه زیر ساخت Patch Grid که همانند یک زیرانداز عمل می کند، این شبکه دارای دو گونه متفاوت است شبکه Quad Patch از قطعات مربعی شکل و شبکه Tri Patch از قطعات شکل تشکیل شده است.(سطوح درهم تنیده نرم)

Door: برای ترسیم انواع در مورد استفاده قرار میگیرد.

NURBS Surfaces: با کمک این ابزار می توان  میتوان سطوح نرم با قابلیت ویرایش بالا ایجاد نمود.

Window:  با کمک این ابزار میتوان انواع پنجره ها را ترسیم کرد.

AEC Extended: با کمک این ابزار می توان  موضوعات قابل استفاده در معماری را ایجاد نمود ؛ مانند: درخت، دیوار و …

Dynamic Objects:  با این ابزار می توان موضوعات آماده دینامیکی مانند فنر را ایجاد نمود.

Stairs: با کمک این ابزار میتوان انواع مختلف پله را ایجاد کرد.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *