آموزش ۳d max 2019 مقدماتی : معرفی منوی Main Toolbar ابزار link و روش های سلکت کردن در ۳dmax

آموزش ۳d max 2019 مقدماتی : معرفی منوی Main Toolbar ابزار link و روش های سلکت کردن در ۳dmax
به این مطلب امتیاز بدهید

⭐️در این قسمت به معرفی منوی Main Toolbar  در تری دی مکس میپردازیم.

🔴 منوی MainToolbar حالت شناور دارد و می توان آن را در قسمت های مختلف ویووپورت جاگذاری کرد. اگر منو در مکس شما فعال نبود و یا تصادفا این پنجره بسته شد در فضای خالی Toolbar کلیک راست و گزینه  Main Toolbar را انتخاب کنید.

🔴 Undo  و  Redo

همان طور که در معرفی منوی ادیت گفته شد، وظیفه بازیابی و یا بازگردانی اطلاعات بر عهده Undo و  Redo است. در این قسمت از منوی Main Toolbar  نیز این ابزار نیز وجود دارد.

🔴Link و Unlink

ابزار بعدی Link و Unlinkاست. روی ابزار لینک کلیک کرده و بدون رها کردن زنجیر ظاهر شده را به جسم دوم برسانید. با کمک این ابزار دو حجم ترسیمی به هم لینک می شود و تغییراتی مانند انتقال، چرخش و تغییر مقیاس در صورت اعمال بر حجم دوم بر حجم اول وارد می شود، به این معنا که با تغییر مشخصات حجم دوم، حجم اول نیز تغییر خواهد کرد . توجه کنید که لینک کردن رابطه ای یک طرفه ایجاد میکند، یعنی با اعمال تغییرات بر جسم دوم، جسم اول بدون تغییر خواهد ماند. به لینک کردن اصلاحا رابطه والد و فرزندی نیز می گویند. با ابزارUnlink می توان لینک را از بین برد.

🔴روش های سلکت کردن

⭕️Select object با فعال کردن این دستور  زمانی که بر روی  ابجکتی در ویوپورت کلیک شود به حالت انتخاب در می آید،با انتخاب این ابزار شکل ظاهری موس عوض شده و بر روی هر ابجکتی کلیک کنید آن ابجکت انتخاب می شود و اطراف ابجکت خط سفیدی ظاهر می شود و مشخص می شود که آن آبجکت به حالت انتخاب است.  

⭕️Selection Filter به کمک  ابزار پر کاربرد Selection Filter  میتوان همزمان چندین ابجکت را انتخاب کرد و ابجکت های ترسیمی را بر اساس خصوصیت مشترکشان انتخاب نمود. اگر Geometry انتخاب شود و با گرفتن دکمه Ctrl+ A  می توان تمام شکل های هندسی سه بعدی مانند مکعب، کره، استوانه انتخاب می شود. توجه کنید که با انتخاب این ابزار تنها Geometry  انتخاب می شود و هیچ آبجکت دیگری انتخاب نمی شود . بعد از سلکت کردن به حالت ALL بر گردید( این ابزار برای سلکت کردن سریع اشیا مشابه بسیار پر کاربرد است). اگر Shapes انتخاب شود تمام اشکال دو بعدی مانند خط و دایره و…

اگرlight را از قسمت سلکت فیلتر انتخاب کنید و ctrl+A بزنید تمام نورهای فایل انتخاب می شود.

⭕️Select From Scene کلید میان بر این ابزار دکمه H می باشد.

هر آبجکت ترسیمی دارای یک نام است و با کلیک بر روی یک آبجکت در پنجره Command Panel نام و رنگ نمایش آن در ویوپورت دیده می شود.

در پنجره باز شده Select From Scene اگر هر کدام از قسمت ها به رنگ آبی باشد آن قسمت فعال است. مثلا اگر Geometry فعال باشد در لیست نمایش داده شده تمام Geometry  ها دیده می شود و با انتخاب نام  یک یا چند احجام، میتوان آنها را انتخاب کرد. دسته بندی های انتخاب این ابزار همانند Selection Filter  است، اما این ابزار کامل تر است و همزمان چند دسته را می توان انتخاب کرد.

⭕️Selection Region

این ابزار نیز مربوط به نحوه انتخاب است و یک منوی کشویی دارد که نوع انتخاب را مشخص میکند. اولین حالت آن به شکل مربع است و شکل درگ کردن به شکل مربع هر جسمی که در ناحیه درگ باشد انتخاب می شود.

دومین حالت سلکت کردن به شکل دایره است و درگ موش به شکل دایره می شود و هر جسمی در این دایره واقع شود انتخاب می گردد.

سومین حالت درگ به شکل پلی گان ظاهر می شود و با کشیدن یک شکل چند ضلعی در اطراف احجام مورد نظر آن احجام انتخاب می شود.

چهارمین حالت درگ به شکل آزادانه انجام می شود و ترسیم خط در اطراف احجام مورد نظر آن حجم انخاب می شود.

پنجمین حالت با کشیدن پیوسته آن بر روی احجام مورد نظر انتخاب صورت میگیرد.

⭕️Window/Crossing 

Window به این معنی است که با درگ کردن تنها آبجکت هایی انتخاب می شود که به طور کاملا در محدود ترسیمی درگ باشد.

Crossing  به این معنی است که ابجکت هایی انتخاب می شود که در محدود درگ ترسیمی باشند حتی اگر بخش کوچکی از آن ابجکت ها در ناحیه درگ باشد.

 

با کلید ترکیبی Ctrl +A می توان تمام آبجکت های موجود در صحنه را انتخاب نمود.

با Alt  می توان از آبجکت های انتخابی، آبجکت یا آبجکت های مورد نظر را از حالت انتخاب خارج نمود.

اگر چند آبجکت در حالت انتخاب باشد و چند آبجکت انتخاب نباشد با کلید ترکیبی Ctrl+I  می توان حالت سلکت را برعکس کرد.

 

 

 

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *