میکینگ اف مدل سازی شیشه های رنگی پنجره

میکینگ اف مدل سازی شیشه های رنگی پنجره
به این مطلب امتیاز بدهید

مدل سازی شیشه های رنگی پنجره

نویسنده : CoffeeMaker

مترجم : عاطفه تاکی

ما می خواهیم در این آموزش به ساخت شیشه های رنگی یک پنجره تاریخی ، در باغ دولت آباد یزد بپردازیم .عکس فنی و مرجع این مدل سازی از خانم سیما رستگاری می باشد ،که شما می توانید عکسهای بیشتر از این مکان را در صفحه اینستا گرام ایشان ببینید .

در ابتدا عکس اصلی را به سیاه سفید تبدیل کردیم ،فقط باید مطمئن شد که کلیه اجزای سه بعدی در عکس دارای وضوح می باشد .قدم اول برای طراحی ترسیم یک دایره به منظور ایجاد قاب ها و قالب طاق بیرونی است ،پس در ابتدا یک دایره در نمای جنوبی ترسیم می کنیم .

در مرحله بعدی از دستور edit spline استفاده می کنیم،همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ، ما فقط به یک چهارم از این دایره نیاز داریم .

درمرحله سوم ، ورتکس ها را به حالت Corner تغییر می دهیم ، در زمانهای بعدی ممکن است آن را به حالت Bezier Corner برای تنظیم انحنا تغییر دهیم .

در مرحله چهارم ،ما نیاز داریم که ورتکس های دیگری را اضافه کنیم همانطور که در تصویر بالا می بینم ، از دستور Refine استفاده می کنیم .

مرحله پنجم :با استفاده از دستور Bezier سعی کنید منحنی را به شکل طاق داخل تصویر تبدیل کنید .

مرحله ششم :اضافه کردن ورتکس های جدید و انتقال دادن آنها

مرحله هفتم : در پارامترهای Editable Spline، حالت Enable in Renderer و Enable in Viewport را فعال کنید .سپس از حالت Rectangular استفاده نمائید که می توانید پارامترهای طول و عرض تغییر دهید .

مرحله هشتم : از دستور Symmetry برای کامل کردن این شکل استفاده می کنیم .

مرحله نهم :ساخت قوس داخلی ،که می توان همان قوس خارجی را تغییر سایز داده و مقادیر مستطیلی آن را تغییر داد .

مرحله دهم :برای اطمینان از اینکه قاب تخت به نظر نمیرسد ،شما نیاز دارید تا لبه های خارجی کار را chamfer بزنید .در ابتدا Edibale Poly تبدیل کنید و سپس از دستور chamfer استفاده نمائید .به عنوان یک نکته همیشه از احجام خود قبل از تبدیل به Edibale Poly یک کپی تهیه کنید .آنها را مخفی کنید ،شما ممکن است در زمانهای بعدی برای ساخت احجام مشابه به آنها نیاز داشته باشید .

مرحله یازدهم : همانطور که در تصویر بالا می بینید ما قاب های مستطیل شکلی را ایجاد کرده ایم .

مرحله دوازدهم : برای ساختن شیشه های رنگی ،نخست شما باید هندسه شکل را درک کنید .سپس با پیدا کردن یک قسمت از آن با استفاده از دستور های کپی کردن و قرینه کردن کل شکل را ایجاد نمایید.

مرحله سیزدهم :یک plane ایجاد نمایید و سپس آن را به edit poly تبدیل کنید .

مرحله چهاردهم : سگمنت هایی برروی قالب پنجره ایجاد می کنیم ،در اینجا نباید نگران قسمت های دیگر (این قسمت یک چهارم ،کل شکل است )باشیم ،تنها باید مراقب باشیم که تمامی قسمت هایی که در تصویر هست در اینجا ترسیم گردد .

مرحله پانزدهم :یک قاب گرد در گوشه بالا سمت راست وجود دارد،که ابتدا باید دو عددورتکس جدید ایجاد کنیم تا شکل منحنی آن را بتوانیم ایجاد کنیم .سپس آن خطوط را حذف کنیم تا ۲ راسی که وجود دارد، باقی بماند .

در ادامه مرحله پانزدهم

مرحله شانزدهم :قبل از اینکه این قسمت را کپی کنیم نیاز داریم تا رنگهای یکسان شیشه را توسط یک مشخصه جدا سازی کنیم که از آیتم set IDاستفاده می کنیم ،به خاطر داشته باشید که ما اینجا دو نمونه شیشه رنگی خلق می کنیم رنگهای مشابه شیشه ها را انتخاب کنید و توسط آیتم set ID شماره های یکسان برای آنها در نظر بگیرید .

مرحله هفدهم : در پنجره material editor ، نوع متریال Multi/Sub-Object را انتخاب کنید و رنگهای مختلف را به هرکدام از این id های ایجاد شده نسبت دهید .بهتر هست که از رنگهایی مشابه با رنگ های اصلی استفاده نمائید.

مرحله هجدهم : از پنل modifier گزینه Symmetry را انتخاب می کنیم ،قسمت های قرینه شده را به سمت چپ ،بالا و پایین انتقال می دهیم .

مرحله نوزدهم :شما برای تکمیل این شکل باید بارها از دستور Symmetry استفاده نمائید که اگر هرکدام از قسمت ها خارج از شیکه قاب باشد از دستور edit polyبرای حذف قسمت های اضافی استفاده نمائید .سپس دوباره تقارن اصلاح شده را اضافه نمایید .

مرحله بیستم :این نتیجه نهایی برای این قسمت هست ،اکنون شروع به مدل سازی اطراف آن می کنیم .

مرحله بیست و یکم :همه قسمت های پنجره به جز قاب اطراف آن را انتخاب کنید ،پس همه اقشار داخلی نیاز به انتخاب شدن دارند .

مرحله بیست و دوم : در قسمت Editable Poly پارامتر Create Shape را انتخاب می کنیم و گزینه liner را فعال می کنیم .اکنون یک صفحه با نوارهای باریک در اختیار داریم .


مرحله بیست و سوم :با انتخاب شکل در پنل modifier ،آیتم Editable Spline را انتخاب می کنیم ، حالت Enable in Renderer و Enable in Viewport را فعال می کنیم ، سپس از حالت Rectangular استفاده می کنیم که می توانیم پارامترهای طول و عرض تغییر دهیم .زاویه را به ۴۵ درجه تغییر می دهم و مدل سازی این قسمت از پنجره را به پایان می رسانیم .


مرحله بیست و چهارم :پنجره و کادر اطراف آن را کپی می کنم ،قسمت های اطراف این پنجره نیز از همین تکنیک استفاده شده است .نتیجه نهایی باید مشابه تصویر بالا باشد .


ادامه مرحله بیست و چهارم


مرحله بیست و پنجم :از تکنیک های مشابه برای مدلسازی و ایجاد قسمتهای میانی استفاده می کنیم ،یک سوال که در اینجا مطرح هست چگونه قسمت های اضافی گوشه های پنجره را حذف کنیم .


مرحله بیست و ششم : بهترین راه برای انجام این کار استفاده از دستور Boolean می باشد .آبجکت شیشه رنگی را انتخاب می کنیم ،پارامتر Operand B را انتخاب می کنیم سپس شکل مورد نظر را انتخاب می کنیم .


مرحله بیست و هفتم : از اونجایی که ما به این قسمت متریالهایی با id مشخص نسبت داده ایم ، با انتخاب گزینه Match Material IDs to Material تغییرات قبلی را حفظ می کنیم .


مرحله بیست و هشتم : آبجکت قاب رو مخفی می کنیم ،همانطوری که می بینید یک فاصله ما بین دو قسمت ایجاد شده است .

مرحله بیست و نه : سپس قسمت های بالایی رو انتخاب و اقدام به حذف آن می کنیم .


مرحله سی: اکنون شما با استفاده از روشهای قبلی می توانید قاب اطراف را بسازید.

مرحله سی و یک : آخرین مدل شیشه ای ، مابین قوس داخلی و خارجی می باشد ،که از تکنیک های مشابه ای که در قسمت های قبلی استفاده شده بود برای ساخت آن استفاده می شود ،تنها سوالی که در این قسمت مطرح می شود خم کردن این شی می باشد .


مرحله سی و دو : از پنل mofier ،پارامتر bend رو انتخاب نمائید ،سپس از دستور Editable Poly برای تغییر زاویه اطراف شکل و ایجاد شکل استفاده می کنیم ،از دستور Symmetry برای تکمیل شکل استفاده می شود .


مرحله سی و سه : در اینجا نتیجه نهایی کار رو مشاهده می کنید .

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “میکینگ اف مدل سازی شیشه های رنگی پنجره

جالب و آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *