۵ ترفند تاثیر گذار در شبیه سازی معماری، ترفند پنجم ، نقاشی نور

۵ ترفند تاثیر گذار در شبیه سازی معماری، ترفند پنجم ، نقاشی نور
به این مطلب امتیاز بدهید

کنترل نور  و نقاشی نور شیشه های نما و تصویر سازی شب بدون نیاز به رندر

مدیریت نور و داشتن کنترل بر نور در طول ساعات مختلف روز یکی از مهم ترین قسمت های یک شبیه سازی معماریست. اغلب مردم برای این کار بر روی تنظیمات ۳دی اتکا میکنند با این حال پیش می آید زمانی که شما نیاز دارید رندر خود را کمی به زمان غروب یا وسط ظهر تغییر دهید. دانستن اینکه چطور زمان را در فوتوشاپ تغییر دهید به معنی کنترل کامل بر تصویر نهایی خود است . این دو آموزش توضیح می دهد که چگونه تصاویر معماری خود را دستکاری کنید.

نورپردازی شیشه های نمای ساختمان در فوتوشاپ :

همه افراد توانایی گرفتن رندر از یک مدل عظیم با تعداد بالا نور و لامپ را ندارند. من خودم از همین دسته افراد هستم که نورها را بعد از پروسه رندر دستی به تصور اضافه میکنم چون سیستمم قدرت کافی برای رندر آن همه نور را ندارد. این روش در ابتدای کار شاید به نظر خسته کننده بیاید اما با فکر کردن به پروسه کار گذاشتن تک تک نور ها در محیط نرم افزار و زمان زیادی که صرف رندر های آن ها خواهد شد، پی به سودمند بودن انجام آن در فوتوشاپ خواهید برد.
برای این منظور یک روند تقریبا مشخصی وجود دارد که بدون زحمت زیاد شما را به یک نتیجه مطلوب و شبیه به عکس واقعی میرساند. من برای این آموزش از یکی از شبیه سازی های خودم استفاده کردم که شامل یک فضای شهری در برف هست. این مدل بزرگ بوده و پنجره های زیادی برای نورپردازی دارد.

مراحل کار به شرح زیر است

۱. از رفلکت ها SAVE بگیرید

برای تصاویری مانند فوق شیشه های نما را با رفلکت قوی رندر بگیرید این کار به شما اجازه میدهد تا بتوانید رفلکت ها را در یک لایه مجزا کپی کرده و و در انتها به عنوان یک لایه Overlay از آن استفاده کنید. برای اینکار با کمک ابزار “polygonal tool” شیشه های مد نظر را در حالت انتخاب قرار داده سپس بر روی انتخاب ها کلیک راست کرده و گزینه Layer via Copy را انتخاب میکنیم.

۲.ایجاد نور های پایه

سپس یک لایه جدید با اسم “glass light” ایجاد کنید. شیشه ها را در حالت انتخاب قرار داده ( برای اینکه مجبور نباشد مراحل انتخاب را از سر انجام دهید میتوانید روی لایه رفلکت ها که در مرحله قبل ساختید کنترل + کلیک کنید) بعد از انتخاب شیشه ها یک براش زرد رنگ با درجه نرمی بالا و شفافیت کم (۱۵ درصد) انتخاب کرده به طریقی که در قسمت پایین شیشه زرد پررنگ تر باشد و در بالا ی شیشه زرد کم رنگ و محو شود.


۳.Highlights

این یکی از مراحلی هست که اغلب به دست فراموشی سپرده میشود در حالی که مهم ترین گام در ایجاد نورپردازی موفق محسوب میشود چرا که بدون آن نور ها تخت به نظر میرسند. یک لایه جدید با مود “Overlay” ایجاد کنید سپس دیوار ها و سطوحی که در معرض تابش نور از درون پنجره هستند را در حالت انتخاب قرار دهید برای تشخیص راحت تر این سطوح کافیست دیوار ها و سطوحی که زاویه ۹۰ درجه با شیشه ها دارند را انتخاب کنید. یک براش زرد با لبه های نرم و شفافیت ۳۵ درصد انتخاب کرده و شروع به پینت کردن هایلایت ها کنید. اگر احساس کردن هایلایت ها ضعیف هستند با کپی کردن لایه شدتشان را به حد دلخواه برسانید.

۴.اضافه کردن GLOW ( نور محو)

و اما یکی دیگر از گام های ظریف پروسه نورپردازی در فوتوشاپ ایجاد حالت GLOW است. یک لایه جدید ایجاد کرده و از ابزار Paint” یک براش نرم سفید مطلق انتخاب کرده و شفافیت آن را بر روی ۱۲ بگذارید و شروع به پینت کردن در قسمت لبه های پنجره کنید. خیلی مراقب باشید در این مرحله افراط نکنید تا تصویر شما طبیعی بودن خود را حفظ کند.

۵. برگشت به رفلکت ها

اخرین مرحله بازیابی لایه رفلکت که در مرحله یک ایجاد کردیم ، میباشد. این لایه را به بالاترین لایه انتقال دهید و مود آن را بر روی “Screen” بگذارید. این کار موجب تقویت بازتاب ها خواهد شد و بدین صورت دیگر رفلکت ها تحت الشعاع لایه های قبلی قرار نمیگیرند.

قبل

بعد

منبع visualizingarchitecture.com

جشنواره
به این مطلب امتیاز بدهید

جشنواره