چگونه برنده مسابقات معماری باشیم؟

چگونه برنده مسابقات معماری باشیم؟
به این مطلب امتیاز بدهید

چگونه برنده مسابقات معماری باشیم ؟

به نظر شما درست است که می توان به راحتی برنده شد؟در ادامه مطلب لیستی ارائه می شود که اگر شما آن را دنبال کنید ،قطعا جزو برترین ها خواهید بود .اگرچه در برخی موارد ابتکار عمل اجازه نمیدهد که شما از یکسری خطوط راهنما استفاده کنید .این مساله که شما بخواهید منحصر به فرد باشید با در نظر گرفتن یکسری از ضوابطی که در مسابقات بین المللی باید رعایت شود ،به صورت قطعی کاری دیوانه کننده است .اگر تمایل دارید که کارتان به مراحل بالاتر و نهایی راه پیدا کند بهتر است که به نکاتی که بعدا به آنها اشاره می شود توجه کنید.تا به نوعی برنده شدن خود را تضمین کنید.

۱-مسابقه ای که مناسب شما باشد را انتخاب کنید

در حقیقت به طور مثال باید گفت ،ما شخصی را نمی شناسیم که علاقمند به برنامه نویسی در زمینه پارامتریک باشد و برای مسابقه ای تحت عنوان طراحی شهری شرکت کند .این دو در حوزه های کاملا متفاوتی قرار می گیرند .علاوه بر این اگر شما دانشجویی باشید که در دانشگاه تحصیل می کند ،شرکت کردن در مسابقاتی که به دنبال ایده هستند مطلوب تر از شرکت کردن در مسابقاتی هستند که به صورت دقیق و حساب شده ای دنبال یک طرح هستند .باید در نظر داشت که آیا این رقابت برای این برگزار می شودکه در آینده آن طرح اجرا شود و یا اینکه فقط دنبال ایده هایی هستند .در حالتی که قوانینی که برای ساخت و ساز در محیط های شهری وجود دارد بسیار مهم است .ایده های مسابقات باعث می شود که این مرزها در قوانین طراحی گاهی شکسته شود.

۲خلاصه مطالب را دنبال کنید و بیشتر از آن پیشروی نکنید

هنگامی که شما انتخاب کردید که کدام مسابقه مناسب شما می باشد .جلو بروید و بررسی کنید که چه چیزهایی در طراحی مورد توجه قرار گرفته است .داور ها چه چیزهایی می خواهند و …
تحقیق کردن در رابطه با برگزار کنندگان مسابقه باعث می شود که شما متوجه شوید چه چیزی مد نظر آنها است و نیز رویکردی را که باید در طراحی در نظر داشته باشید را متوجه می شوید.با این حال باید از تکرار کردن ایده هایی که در گذشته ارائه شده است اجتناب کرد .قصد اصلی رقابت ارائه طرح های جدید و نوآورانه ودر عین حال خلاقانه است.

۳-فرم های عملکرد گرا

بسیاری از طراحان به جنبه های زیبایی شناسی توجه ویژه ای دارند. شما باید به خوبی از عملکرد ساختمان آگاهی داشته باشید و اینکه بدانید فضا ها چگونه در بهترین حالت در کناربکدیگر قرار می گیرند .بسیاری از عوامل دیگر مانند ،تعاملات اجتماعی در ساختمان ،راه حل های محوطه سازی ،و طراحی بر اساس انتخاب جنس مواد ،فضاها ،گردش و ساختار عواملی هستند که نباید بعد ها به آن فکر کرد و چیزی را به طرح الحاق کرد.

۴-چهارچوب طراحی

طرحی که واقعا خوب است به صورت واضح مشخص می باشد ،اطمینان حاصل کنید که طرح شما دارای یک جادوی کارزیماتیک است .چیزی که شما را از هر فرد دیگری متمایز می سازد .کمسیون های بزرگ دولتی د ربیشتر موارد به دنبال مفاهیمی هستند که غافلگیرکننده باشد .با اینکه با تحقیق و بررسی که انجام می دهند که این پروژه یاطراحی در واقعیت نیز می تواند عملکردی باشد .با توجه به کاربری که ساختمان شما دارد و با دستکاری هایی که باعث جذاب شدن طراحی می شود . این اطمینان خاطر ایجاد شود که طرح شما توسط داوران برگزیده خواهد شد.

۵-درک پروژه توسط افراد نا آشنا با طرح

مراحل وارد شدن به یک مسابقه دارای یک رقابت شدید می باشد .به ویژه هنگامی که یک زمان محدود برای ارائه آثار وجود داشته باشد .محصول نهایی و چگونه دیده شدن آن باید برای یک فرد ناآشنا به صورت یک طرح روشن و واضح باشد .به همان نسبت که طراح همواره بر روی یک طرح کار می کند،یک فرد که به عنوان منتقد ،که هیچ ارتباطی با این پروژه ندارد ،ارائه ی بازخورد هایی که در ارتباط با اثر دارد ،سبب می شود که دیدگاههای جدیدی ارائه شود که در کل کار مفید خواهد بود .

۶- نحوه ی ارائه بسیار مهم است

اگر همه ی نکاتی که گفته شد را دنبال کرده اید ،ارائه ای قوی از آثاراتان به شما این تضمین را خواهد داد بین صدها طرح ارائه شده ،حرفی برای گفتن خواهید داشت .با استفاده از تصاویر روشن و جذابی که مفهوم طراحی را به صورت واضح توضیح دهد . برای داورهایی که قرار است صدها کار را قضاوت کنند تصاویری که همراه متن استفاده شده اند از تصاویری که دارای پویایی و جنب و جوش هستند جذاب تر هستند.

۷- در نهایت خروجی کار چه چیزی می تواند باشد ؟

این بحث که آیا مسابقات معماری برای معماران سودمند است یا خیر همیشه وجود داشته است .و این استدلال وجود دارد که حال با وجود اینکه در این مسابقه پیروز باشید یا خیر ،تجربیاتی را کسب نموده اید که بسیار ارزشمند است .و یک جنبه ی فوق العاده ی شرکت در مسابقه این است که میتوانید نمونه کارهای خود را ارائه داده و مشتری برای کارهای بعدیتان جذب کنید .مسابقات به آزادانه اندیشیدن کمک می کند . در حالی که فرصتی است برای تمرکز کردن روی مهارت ها بر اساس مسائل اجتماعی و فرهنگی که موجب می شود جاه طلبی های خلاقانه و همه جانبه را ایجاد کند

درسهایی از مسابقات

برنده اول – رقابت کتابخانه مرکزی کالگری

Calgary’s New Central Library and Library Plaza Finalist– REX & Group 2 – Image Courtesy: www.rex-ny.com

۳۸نمونه کار از سراسر جهان ارسال شده بود ،شرکت Snohetta and Dialog .برنده این مسابقات بود و مدال طلا گرفت . با این حال شرکت های مختلفی نیز در این رقابت شرکت کرده بودند .  دلیل اینکه این اثر جایزه گرفت و به عنوان اثر منتخب معرفی شد چه چیزی می تواند باشد .طرحی که ارائه شده بود تحت عنوان کتابخانه ،در این دوران دیجیتال عامل تعیین کننده ای برای تغییر درک مردم در مورد کتابخانه ها بود که امروزه مردم زیاد به آنها توجهی نمی کنند .همچنین در هنگام نگاه کردن به طرح ها با توجه به جنبه های زیبایی شناسانه ای که طرح دارد کسی نمی تواند به صورت مستقیم انتقاد خود را بیان کند .

Calgary’s New Central Library and Library Plaza Finalist– REX & Group 2 Courtesy: www.rex-ny.com

درس های آموخته شده :از اینکه یک ساختمان را به صورت عادی درک کنید اجتناب کنید ،گاهی اوقات ارائه ی تعریفی که متناسب باپروژه باشد به اندازه مفاهیم و نتایج طراحی ارزشمند است .

برنده دوم : رقابت موزه لیگت بوداپست

این دسته از مسابقات برای معمارانی که هنوز در حال ساخت و ساز برای خودشان هستند عالی است . مسابقه دولت مجارستان برگزار شد، شامل یک مسابقه نیست، بلکه شامل چهار مسابقه برای ساختمان های بوداپست در قلمرو پارک شهر پارک بوداپست می باشد ، در نتیجه نزدیک به ۵۰۰ نفر در این رقابت شرکت کرده اند .
چهار برنده انتخاب شده اند و شامل طرح هایی از معماران Sou Fujimoto هستند؛ معماران DIITE Vallet de Martinis؛ و Középülettervező Zártkörúen Működő Részvénytársaság.

House of Hungarian Music– Sou Fujimoto Architects- Image Courtesy: Sou Fujimoto Architects

Fotomuzeum Budapest and the Hungarian Museum of Architecture– Középülettervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság

هیئت داوران که از ۳۶ نفر تشکیل شده بود ،نوشته های مربوط به کیفیت معماری و برنامه های عملکردی را ارزیابی می کردند .به پایدار بودن ساختمان ها و هزینه های اجرایی آن اهمیت زیادی داده شده است .به ساختمان هایی بیشتر توجه شده است که سطح سبزینگی بیشتری را در پارک ها از بین برده اند.

Museum of Ethnography– Vallet de Martinis DIID Architectes – Image Courtesy of DIID Architectes

درس هایی که از این طراحی آموختیم : به تجزیه و تحلیل دقیق تک تک عناصر موجود در طراحیتان بپردازید و کاملا مطمئن شوید که موضوع مبهمی درطراحی شما وجود ندارد .زیرا که در مورد تک تک این عناصر طرح شما را داوری خواهند کرد .مطالعات و تحقیقات در این زمینه به شما کمک خواهد کرد ،زیرا باعث می شود شما در مورد آنچه که بعدا در واقعیت نمود پیدا می کند و همچنین رویکردی که در طراحی دارید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

برنده سوم – مسابقه جدید سنت پترزبورگ

یک پروژه ای که برنده می شود ممکن است توسط همه افراد به طور یکسان مشاهده نگردد. رقابت برای سن پترزبورگ در فلوریدا در ابتدا در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، با این حال برنده جایزه “لنز”، توسط شرکت مایکل مالتان معماری لس آنجلس در همکاری با معماران منظره تام رهبر استودیومی باشد . به طوری که رای منفی را توسط مردم دریافت کرد که استدلال اصلی “لنز” حفظ طرح امپراتوری معکوس هرم ساخته شده در سال ۱۹۷۳ است. هشت فینالیست در حال حاضر به عموم معرفی شده اند .

New St. Petersburg Pier Finalist– Image Courtesy : ASD/Rogers Partners/KSLA

درسهای آموخته شده از این طراحی : برای جلوگیری از مواردی که برای پروژه لنز اتفاق افتاد ،قبل از ارسال آثارتان، نظرات دیگران را بپرسید و انتقاداتی که از کارتان می شود را دریافت نمایید. در این صورت است که مطمئن خواهید شد پروژه شما برای بیشتر مردم جذاب است .مفهوم اساسی که در پروژ های هر ۸ فینالیست وجود دارد که از شکل هرم معکوس ایده گرفته شده است و به شیوه ی پایدار سعی در ارتباط بین زمان حال ،گذشته وآینده داشته اند .

برنده مسابقه آسمان خراش ها eVolo 2014 Skyscraper Competition

اگر مرزها چیزهایی هستند که شما را محدود نمی کنند ،طرح های شما برای مسابقات ایده آل می باشد .این مسابقه جهانی که توسط مجله اولو برای دریافت ایده هایی در زمینه زندگی عمودی با استفاده از ابزارهای نوین هر ساله برگزار می شود .رتبه اول برای پروژه بومی چند منظوره ای بود که معمارکره ای یانگ جو با استفاده از یک طرح مخروطی بلند مناسب که به شیوه ی معاصر ترکیب شده بود دریافت کرد .هیچگونه محدودیتی برای تخیل و ابتکار وجود ندارد .جوانان به طراحی برج هایی می پردازند که فیلتر مناسبی برای آلودگی هوا در شهر های آلوده هستند و یک برجی که در بیابان ها قرار دارد و هوا را تصفیه می کنند .این قبیل کارها از نوع پروژه های نوآورانه می باشد .

۲۰۱۴ eVolo Magazine Skyscraper Competition Winner – Image Courtesy of eVolo.us

درسهایی که از این پروژه می آموزیم : از یونگ جی لی نو آوری از طریق تبدیل متریال های سنتی ونوع ایدوئولوژی که به کار برده است را یاد می گیریم .
در چنین مسابقاتی به هیچ وجه نباید به صورت محدود فکر کنیم .و تا جایی که می توانیم به صورت مداوم مطالب جدیدی را یاد بگیریم .و به مهارت های خودمان اضافه نمائیم.

برنده پنجم : مسابقه گوگنهایم هلسینکی

GH-121371443– Guggenheim Helsinki Design Competition Finalist (Courtesy: www.designguggenheimhelsinki.org)

رقابت کردن برای طراحی موزه گوگنهایم به صورت خیلی واضح ،بسیار خاص می باشد .۱۷۱۵ نفر برای ارائه طرح ثبت نام کرده اند که نشان دهنده این است که حتی یک طراحی جالب و بی نظیر هم موفقیت شمارا تضمین نمی کند. .چهار فینالیست انتخاب شده برای حساسیتی که نسبت به محیط اطراف خود داشته اند ، انتخاب شده اند.

درسهایی که می آموزیم : آیا در پایان این مسابقات شاهد ساخت و ساز خواهیم بود یا اینکه ایده پردازی شما مهم می باشد . با توجه به اینکه در طراحی شهری همیشه قوانین دست و پاگیری وجود دارد .توجه به منظر شهری بسیار مهم می باشد . بافت شهری ،دسترسی ها و تصورات کلی در کنار یکدیگر کار می کنند.
برای برنده شدن باید اینگونه فکر کنید که برنده شدن به معنای این نیست که حنما اول شوید .در حالی که افرادی که در جایگاه های دوم و سوم نیز قرار می گیرند تقدیر و تشکرات فراوانی را دریافت می کنند .و این در حالی است که افرادی که تجربه زیادی در این زمینه ندارند می توانند رزومه های فوق العاده ای برای خودشان ایجاد کنند.

GH-5631681770– Guggenheim Helsinki Design Competition Finalist (Courtesy: www.designguggenheimhelsinki.org)

GH-5631681770– Guggenheim Helsinki Design Competition Finalist (Courtesy: www.designguggenheimhelsinki.org)

منبع http://www.arch2o.com

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *